FANDOM

Adam
Creación de Adán (Miguel Ángel)
Stworzenie Adama wg Michała Anioła
Prawdziwe imię Adam
Dane personalne • ur. ok. 4026 p.n.e.
• ok. 3096 p.n.e.
Pochodzenie Ziemia
Wykształcenie brak
Profesje rolnik
Członkowie rodziny Ewa (żona)
Kain (syn)
Abel (syn)
Set (syn)
• córki
Występowanie Biblia

Adam – postać z Biblii, pierwszy człowiek na Ziemi.

Charakterystyka

  • data ur.: ok. 4026 p.n.e.
  • data śmierci: ok. 3096 p.n.e.
  • zawody i zajęcia: rolnik, nadawanie nazw zwierzętom itp.
  • miejsce zamieszkania: Eden, później wypędzony poza ten ogród
  • związki: Ewa (żona)
  • dzieci: Kain (syn), Abel (syn), Set (syn), córki nieznane z imienia
  • cechy charakterystyczne: wg Bibii – pierwszy człowiek

Opis

Według Księgi Rodzaju Bóg stworzył Adama z prochu ziemi, a później – z jego żebra – uczynił mu towarzyszę życia, Ewę. Ci pierwsi ludzie żyli w przepięknym ogrodzie Eden – raju. Mieli żyć wiecznie, rozradzać się – napełniać ziemię potomstwem, a także opiekować się roślinami i zwierzętami. Do dyspozycji mieli cały ogród z wyjątkiem drzewa poznania dobra i zła, z którego owoców nie wolno im było spożywać. Tej próby nie wytrzymała jednak skuszona przez Szatana (posługującego się wężem) Ewa. Do zjedzenia owocu namówiła także męża. Pierwsi ludzie zostali wypędzeni poza ogród Eden. Od tej pory Adam musiał ciężko pracować, by zdobyć pożywienie, a Ewa musiała rodzić w bólach. Adam i Ewa doczekali się trzech synów Kaina, Abla i Seta, a także licznych córek, których imiona nie zostały wymienione w Biblii. Adam dożył 930 lat, po czym – zgodnie z wyrokiem Boga – wrócił do ziemi, z której został stworzony.

Adam w kulturze

  • Od postaci Adama pochodzi popularne imię Adam, które występuje w wielu kulturach i językach.
  • Z Adamem związane są następujące biblizmy (związki frazeologiczne pochodzące z Biblii): jabłko Adama, od Adama i Ewy, w stroju Adama/adamowym, żebro Adama.