FANDOM

Adam Zawada
Marek Wlodarczyk2
Marek Włodarczyk,
odtwórca roli komisarza Adama Zawady
Prawdziwe nazwisko Adam Zawada
Pseudonimy
Dane personalne
Pochodzenie 1600px-Flag of Poland.svg Polska
Wykształcenie szkoła policyjna
Profesje komisarz policji
Członkowie rodziny • (†) Janina Zawada (matka)
Jan Zawada (ojciec)
• (†) Krystyna Zawada (żona)
• (†) Marta Lipska (żona)
Paweł Lipski
(przybrany syn)
Występowanie Kryminalni
Odtwórca roli Marek Włodarczyk

Adam Zawada – jeden z głównych bohaterów serialu Kryminalni.

Charakterystyka postaci

  • odtwórca roli: Marek Włodarczyk
  • miejsce zamieszkania: Górny Śląsk, potem Warszawa
  • wykształcenie: absolwent szkoły policyjnej
  • zawody, zajęcia: policjant w stopniu komisarza
  • rodzice: Janina Zawada[1] (matka; nie żyje), Jan Zawada (ojciec)
  • związki: Krystyna Zawada (żona; nie żyje), Iwona[2] (dziewczyna), Ania (kochanka w odc. 3), brunetka (dziewczyna w odc. 6, 7), Iza (dziewczyna od odc. 25), Marta Lipska (żona; nie żyje)
  • dzieci: Paweł Lipski (przybrany syn)
  • wielbicielki: Iza
  • fascynacje: Marta Lipska
  • przyjaźnie: Marek Brodecki, Barbara Storosz
  • wygląd zewnętrzny: średniego wzrostu, siwe włosy
  • cechy charakterystyczne: dociekliwy, nie lubi poszlak[3], woli dowody; lojalny, odważny, wymagający
  • ciekawostki: często ćwiczy strzelanie, dba o kondycję fizyczną, biega, chodzi na siłownię[4]; zna język niemiecki[5]

Opis

Adama Zawadę poznajemy w pierwszym odcinku (Okularnik) jako rzetelnego, dociekliwego policjanta, który nie tylko chce złapać przestępców, ale także zrozumieć motywy ich postępowania.

Do końca szkoły podstawowej mieszkał na Śląsku, potem wraz z rodzicami przeprowadził się do Warszawy[6]

Relacje z ojcem

Jan Zawada jest emerytowanym policjantem, przez 20 lat współpracował z Ryszardem Grodzkim, z którym się nadal przyjaźni.

W odcinku 9. (Gdzie jest Maciek?) dowiadujemy się, że Zawada jest skonfliktowany ze swoim ojcem. Próbuje przełamać lody i dzwoni do Jana, ale ten odkłada słuchawkę. Adam ponawia próbę nawiązania kontaktu w odcinku 24. (Egzekucja), dzwoni do ojca i nagrywa się na sekretarkę, bezskutecznie prosząc, aby odebrał ten telefon. Ojciec nie chce rozmawiać, Adam zostawia więc wiadomość o śmierci Krzysztofa Raszyńskiego, policjanta z wydziału narkotyków, zdemaskowanego przez przestępców jako tajniak i zamordowanego przez nich z zimną krwią. Potem obaj panowie Zawada spotykają się na cmentarzu, mówią sobie cześć, jednak nie pokazano, aby się pogodzili lub przynajmniej dłużej porozmawiali.

W odcinku 26. (Polowanie) na Adama poluje zbiegły więzień – Paweł Nowacki, pseudonim Pawełek, aresztowany wcześniej (w odc. 13. Reporterzy) przez policjanta. Pawełek trzykrotnie strzela do Zawady (w klatkę piersiową i nogę) i ciężko go rani. Komisarz musi przejść skomplikowaną operację, traci dużo krwi, długo nie odzyskuje przytomności. Bardzo to wstrząsa jego ojcem, który natychmiast zjawia się w szpitalu i ma nadzieję, że Adam przeżyje. Nie zważając na stres i zmęczenie, czuwa przy synu. Dawne urazy odchodzą w zapomnienie.

W odcinku 28. (Randka ze śmiercią) Adam wyznaje ojcu, że myślał, iż porozmawia z nim dopiero „na tamtym świecie”. Jan nie chce rozmawiać o przeszłości, jednak komisarz Zawada obwinia się o śmierć żony i matki. Ojciec stwierdza, że to był wypadek. Adam dziękuje rodzicowi, że w tych trudnych chwilach jest przy nim.

Relacje z kobietami

Pierwsza żona Adama Zawady, Krystyna, urodziła się 6 lutego 1960 roku, a zmarła 27 lipca 2000 wraz ze swoją teściową, Janiną Zawadą. Takie daty widnieją na nagrobku pokazanym w odcinku 45. Obie kobiety zginęły w wypadku samochodowym, jak się później okazało, spowodowanym przez mordercę, który chciał zabić komisarza Adama Zawadę.

Adam Zawada miewa liczne romanse, unikając jednak – jak się wydaje, zarówno przez wyraźny sentyment do zmarłej żony, jak i z uwagi na charakter swojej pracy – trwalszych związków. W odcinku 14. (Dziennikarka) poznaje dziennikarkę Izę, przyjaciółkę zamordowanej Ewy Dobieckiej. Jakiś czas później Iza dzwoni do Adama, prosząc go o przysługę – straż miejska zablokowała jej samochód. Korzystając ze znajomości Marka Brodeckiego, Adam pomaga Izie i umawia się z nią. Potem on sam prosi Izę o przysługę – potrzebuje informacji o sekcie, z którą związane jest kolejne dochodzenie (odc. 25, Łowcy dusz). W kolejnym odcinku (26. – Polowanie) pomiędzy Adamem a Izą nawiązuje się romans, zapowiadający poważniejszy związek. Kiedy zbiegły więzień Paweł Nowacki kradnie telefon Izy i daje do zrozumienia Zawadzie, że ją porwał, wyraźnie widać, że Adamowi zależy na kobiecie. Z kolei kiedy komisarz zostaje postrzelony przez przez Nowackiego i walczy o życie w szpitalu, Iza drży o jego życie i czuwa przy kochanku. W odcinku 30. (Karciarz) widzimy, że Iza odbiera Adama z zajęć z rehabilitantem.

W odcinku 20. (Miasteczko) Adam poznaje Martę Lipską. Kobieta bardzo mu się spodobała, także on nie pozostał jej obojętny. Powiedział jednak, że żadna kobieta nie wytrzyma z nim z powodu jego pracy.

Relacje ze współpracownikami

Ze swoim przełożonym, Ryszardem Grodzkim, się przyjaźni; chodzą czasem na piwo.

Przyjacielem Adama jest także – mimo sporej różnicy wieku – Marek Brodecki. Panowie dobrze się znają, wiedzą o sobie wiele, również o życiu prywatnym. W pracy mogą na siebie liczyć i nieraz zdarza się, że jeden drugiemu ratuje życie.

Kiedy w pierwszym odcinku serialu (Okularnik) Zawada narzekał, że ma za mało współpracowników, inspektor Ryszard Grodzki obiecał mu, że zatrudni w jego zespole nowego policjanta. Pod koniec tego odcinka do kryminalnych dołącza podkomisarz Barbara Storosz. W odcinku drugim (Wspólnicy) komisarz Zawada wielokrotnie wyraża niezadowolenie z tego powodu – liczył na doświadczonego współpracownika, a trafiła się drobna, nieco wystraszona, młoda kobieta. Grodzki zaznaczył jednak, że jest to obiecująca policjantka, która ukończyła szkołę policyjną z najlepszym wynikiem, i należy dać jej szansę – taką samą, jaką otrzymali inni, m.in. Marek Brodecki. Mimo nie najlepszych początków Barbara nabiera doświadczenia i staje się dobrą policjantką, zaprzyjaźnia się z Markiem, a z czasem także i z Zawadą. Często wspólnie – we trójkę – jedzą posiłki lub chodzą na piwo.

Nawiązania

  • Postać Adama Zawady jest przywołana w serialu Niania. W odc. 36 (Lekcja odpowiedzialności) Frania nazywa Konrada komisarzem Zawadą.

Przypisy

  1. W odc. 45. widać na nagrobku datę urodzenia – 21 stycznia 1934 – oraz datę śmierci: 27 lipca 2000. Zginęła w wypadku samochodowym wraz z synową. Później okazało się, że samochód został uszkodzony celowo przez wroga Adama Zawady.
  2. Odc. 35, Samobójcy.
  3. Mówi o tym Barbara Storosz w odc. 12, Kolekcjonerzy.
  4. Odc. 18, Pętla.
  5. Odc. 31., Ucieczka, odc. 39., Dziewczyna z bagażnika, 43., Strefa mroku.
  6. Odc. 41, Grabarz.