FANDOM

Błękitny karbunkuł - siódmy odcinek serialu Przygody Sherlocka Holmesa.

Fabuła

Sherlock Holmes bada sprawę tajemniczej kradzieży pewnego cennego kamienia-tytułowego błękitnego karbunkułu. Klejnot ma nieciekawą historię. Kilku poprzednich właścicieli zostało zamordowanych lub okradzionych. Obecnie właścicielką jest hrabina Morcar. Hrabina o kradzież podejrzewa mężczyznę, który naprawiał jej kominek. John Horner trafia więc do aresztu. Holmes ma jednak wątpliwości. Idąc tropem śladów, detektyw odnajduje niejakiego Henry'ego Bakera. Mężczyzna dodaje kilku istotnych informacji do śledztwa. Wkrótce do detektywa przychodzi jego znajomy-Peterson. Pokazuje on Holmesowi co znalazł w wole gęsi, którą nabył. Jest to ukradziony klejnot. Przed detektywem pozostaje tylko do wyjaśnienia, skąd karbunkuł wziął się w gardle ptaka. Odpowiedź przychodzi szybciej niż by się wydawało. Złodziejem okazuje się lokaj hrabiny-James Ryder. Mężczyzna miał długi i aby je spłacić, postanowił ukraść karbunkuł i go sprzedać. Jednak z powodu zamieszania przedświątecznego ukrył klejnot w gardle ogromnej gęsi należącej do jego ciotki. Gęś była bardzo charakterystyczna-miała szarą głowę. Ryder myślał, że jest to jedyna taka gęś w hodowli jego ciotki. By nie wzbudzić podejrzeń ciotki, mówi jej, że chciał wybrać sobie gęś na święta. Gdy zabiera ptaka do domu, odkrył brak kamienia w wole ptaka. Ryder zrozumiał, że w stadzie gęsi jego ciotki musiały być dwie gęsi z szarymi głowami. Mężczyzna mimo wyrachowania okazał skruchę. Holmes niechętnie pozwolił Ryderowi uciec. Detektyw zamyka sprawę. Błękitny karbunkuł postanowił zatrzymać.

Obsada

Jeremy Brett - Sherlock Holmes

David Burke - John Watson

Rosalie Williams - Mrs Hudson

Rosalind Knight - hrabina Morcar

Ken Campbell - James Ryder

Ros Simmons - Catherine Cusack

Desmond McKanara - John Horner

Amelda Brown - Jennie Horner

Brian Miller - inspektor Brastreet

Frank Mills - Peterson

Frank Middlemass - Henry Baker

Eric Allan - Breckendridge