FANDOM

Dobra nauczka
Abgar Sołtan
Kajetan Abgarowicz,
autor
Tytuł oryginalny Dobra nauczka
Imię i nazwisko autora Kajetan Abgarowicz
Język oryginału polski
Rok wydania 1896
Gatunek
Tematyka
Główni bohaterowie Adam
Miejsce akcji 1600px-Flag of Poland.svg Polska
Czas akcji
Informacje dodatkowe

Dobra nauczka – nowela Kajetana Abgarowicza. Wydana została w 1896 razem z utworem Ilko Szwabiuk.

Fabuła

uzupełnić

Główni bohaterowie

  • Adam
  • Włodzimierz Dobiecki
  • uzupełnić

Cytaty

Uwaga! Dzieła Kajetana Abgarowicza należą do domeny publicznej. Wolno nieodpłatnie rozpowszechniać cytaty z utworów tego autora (jak i całe teksty).

  • Do kościoła chodził, ale po to — żeby spozierać na twarze pięknych kobiet.
    • Kajetan Abgarowicz, Dobra nauczka (II) w: Dobra nauczka. Ilko Szwabiuk, Jakubowski i Zadurowicz, Lwów 1896; dostęp: 26 lutego 2018.
  • Dwa jest na świecie rodzaje zalotnych kobiet: do pierwszego należą zimne, wyrachowane istoty, które starają się podobać po to tylko, ażeby z tego jakąkolwiek korzyść dla siebie wyciągnąć; drugie wesołe, świegotliwe, nieopatrzne, próbują każdego, spotkanego mężczyznę olśnić swą urodą, same jednak z nadzwyczajną łatwością poddają się urokowi miłości, która wszakże nigdy u tych rozkosznych stworzeń nie bywa trwałą.
    • Kajetan Abgarowicz, Dobra nauczka (IV) w: Dobra nauczka. Ilko Szwabiuk, Jakubowski i Zadurowicz, Lwów 1896; dostęp: 26 lutego 2018.
  • Świętobliwa matka wychowała go w ściśle katolickich zasadach; nauczała: że grzech każdy obraża Boga a hańbi człowieka, który go popełnia. Surowy, a mimo to tak kochany prze niego ojciec… pan major — jak go wszyscy nazywali — wpoił weń zasadę, że człowiek zbaczający dla swej przyjemności z drogi obowiązku, nazywa się — łotrem i staje się wyrzutkiem społeczeństwa, któremu porządni ludzie ręki nie podają.