FANDOM

Ta strona może zdradzać zakończenie utworu lub inne istotne szczegóły jego treści.
Czytasz na własną odpowiedzialność!

Jarosław Nowacki
Artur Dziurman by Foksal
Artur Dziurman,
odtwórca roli Jareczka
Prawdziwe nazwisko Jarosław Nowacki
Pseudonimy Jareczek, Hiszpan
Dane personalne przyczyna śmierci: rana postrzałowa
Pochodzenie 1600px-Flag of Poland.svg Polska
Wykształcenie
Profesje zawodowy morderca
Członkowie rodziny (†) Paweł Nowacki (brat)
Występowanie Kryminalni
Odtwórca roli Artur Dziurman

Jarosław Nowacki, nazywany Jareczkiem lub Hiszpanem – postać fikcyjna, bohater serialu Kryminalni, przestępca. Pojawił się w 5. i 6. sezonie.

Charakterystyka postaci

  • odtwórca roli: Artur Dziurman
  • pseudonimy: Hiszpan, Jareczek
  • przyczyna śmierci: rana postrzałowa
  • zawody, zajęcia: przestępca – zawodowy morderca
  • rodzeństwo: Paweł Nowacki Pawełek (brat)
  • fascynacje: obsesja na punkcie Adama Zawady
  • przyjaźnie: Zenon Kołodziej
  • wygląd zewnętrzny:
  • cechy charakterystyczne: bezwzględny

Opis

O postaci po raz pierwszy słyszymy w odcinku 45 (Zemsta). Badający kolejne śledztwo Adam Zawada udawał przestępcę odsiadującego wyrok. Jeden ze współwięźniów, Zenon Kołodziej, pseudonim Kupiec, wyznał podczas rozmowy, że starszy z braci Nowackich uratował mu życie. Dodał też, iż to właśnie Jarek majstrował przy aucie Adama, powodując wypadek, w którym zamiast policjanta zginęły jego matka i pierwsza żona, a także, że zrobił to na prośbę młodszego brata, Pawełka. Potem Zawada poszukiwał dojścia do Jareczka.

Jarosław Nowacki pojawił się fizycznie w odcinku 64 (Stary znajomy), jednak kluczową rolę zaczął odgrywać od kolejnego epizodu pt. Ślub, w którym Adam ożenił się z Martą Lipską. Wydawało się, że nic nie zepsuje tego dnia; stało się jednak inaczej. Na weselu zjawił się Nowacki, aby zamordować Zawadę. Zbieg okoliczności sprawił, że kula trafiła nie Adama, lecz Martę. Kobieta osunęła się na ziemię i umarła na rękach świeżo poślubionego męża. Komisarz Zawada stracił zatem drugą żonę z rąk tego samego mordercy.

W odcinku 66 (Oko za oko) Zawada przybył za Nowackim i Kupcem na Maltę. Przestępcy spodziewali się jego wizyty. Gdy Adam odnalazł Nowackiego, ten zachowywał się naturalnie. Prowokował Zawadę, namawiając, aby go zamordował i tym samym stał się taki jak on. Adam zaczął się wahać. Wtedy został ogłuszony przez Kupca. Przestępcy wywieźli policjanta nad morze i – związanego – porzucili, by utonął. W kolejnym odcinku Zawadę uratowała (nie znając jego tożsamości) policjantka Maria Camalieri. Potem kobieta spotkała przyjaciół Adama – Marka Brodeckiego i Barbarę Storosz. Od tego momentu Nowacki i Kupiec byli ścigani zarówno przez Adama Zawadę, który chciał się zemścić na mordercy, jak i przez innych policjantów.

Ostatecznie Nowacki dowiedział się, że Adam żyje. Nie chciał już towarzystwa Kupca. Przyszedł więc do Zenona i zerwał wspólne plany ucieczki. Unieruchomił też Kołodzieja strzałem w kolano. Potem zgłosił policji, że to Kupiec jest poszukiwanym seryjnym mordercą. Sam natomiast ruszył do portu. Chciał uciec z Malty swoją prywatną łodzią. Został jednak na niej zaatakowany przez Adama. Zawada chciał wyrównać rachunki, mimo iż Nowacki prosił go, by tego nie robił. To wówczas padły słynne słowa, od których wziął tytuł cały odcinek: „Nie zabijaj”. Dopiero gdy na miejsce przybyli Maria, Marek i Basia, komisarz Zawada zdecydował się oszczędzić Nowackiego. Dał upust żalowi i gniewowi poprzez strzelanie do wody. Gdy zużył wszystkie kule, opuścił broń i chciał odejść. Jednak Nowacki wyjął drugi pistolet i podjął kolejną próbę zamordowania policjanta. Życie uratowała Adamowi Maria Camalieri, strzelając trzykrotnie do przestępcy. Nowacki upadł na podłogę swojej łodzi i umarł.

Ciekawostki

Zarówno Jarosława Nowackiego, jak i jego brata Pawła, zagrał ten sam aktor. Sugeruje to, że bracia byli bardzo do siebie podobni, choć niektórzy sądzą, że byli bliźniakami, mimo że w serialu wyraźnie jest mowa o różnicy wieku, a rodzeństwo często jest do siebie tak podobne, że ludzie biorą ich za bliźnięta.