FANDOM

Ta strona może zdradzać zakończenie utworu lub inne istotne szczegóły jego treści.
Czytasz na własną odpowiedzialność!

Lekarz i jego pacjent – jedenasty odcinek serialu Przygody Sherlocka Holmesa.

Fabuła

Do Sherlocka Holmesa zgłasza się młody lekarz Percy Trevelyan. Opowiada on detektywowi o ofercie, jaką niedawno dostał. Gdy Trevelyan przyjmował pacjentów w swoim pokoju w akademiku, przyszedł niejaki Blessington. Tajemniczy mężczyzna zaproponował lekarzowi praktykę w dobrej dzielnicy. Miał jednak pewne warunki. Po pierwsze, Trevelyan miał oddawać Blessingtonowi 3/4 zarobków, a po drugie, lekarz miał stale opiekować się Blessingtonem. Trevelyan zgodził się i wkrótce otworzył gabinet w ogromnym domu przy Brook Street. Blessington miał dość osobliwy zwyczaj chodzenia na wieczorne spacery. Pewnego dnia wszystko się zmieniło. Blessington przybiegł przerażony do Trevelyana i poinformował, że na West Endzie było włamanie. Wkrótce na polecenie Blessingtona cały dom zmienił się w fortecę, a sam Blessington przesiadywał zamknięty w swoim pokoju. Po paru dniach Blessington znowu zaczął spacerować, jednak pewne wydarzenie znowu doprowadziło go do przerażenia. Mężczyzna odkrył ślady butów w swoim pokoju. Do włamania musiało dojść w czasie wizyty dwóch rosyjskich szlachciców u Trevelyana. Blessington chce pomocy Sherlocka Holmesa. Po dotarciu na miejsce, detektyw odkrywa, że Blessington nie jest z nim do końca szczery i wraca do domu. Nazajutrz Holmes otrzymuje wiadomość od Trevelyana. Po przyjeździe na Brook Street Holmes dowiaduje się o śmierci Blessingtona. Wszystko wskazuje na samobójstwo, ale detektyw nie jest o tym do końca przekonany. W końcu wśród swoich papierów znajduje pewną wskazówkę. Okazuje się, że zmarły zmienił nazwisko i był członkiem niebezpiecznego gangu. Holmes oznajmia w końcu, że Blessingtona zamordowali z zemsty byli koledzy – Biddle, Hayward i Moffat. Mężczyźni chcieli odegrać się na Blessingtonie za swoje aresztowanie i śmierć Cartwrighta, innego członka gangu. Po powieszeniu Blessingtona trójka morderców uciekła. Jednak niedaleko. Mężczyźni zginęli w katastrofie statku płynącego do Portugalii. Sprawa jest zamknięta.

Obsada