FANDOM

Mateusz Żmigrodzki
Artur Żmijewski - ksiądz Mateusz
Artur Żmijewski,
odtwórca roli Mateusz Żmigrodzkiego
Prawdziwe nazwisko Mateusz Żmigrodzki
Pseudonimy
Dane personalne ur. 11 kwietnia
Pochodzenie 1600px-Flag of Poland.svg Polska
Wykształcenie wyższe
Profesje • ksiądz proboszcz
• katecheta
• detektyw-amator
Członkowie rodziny • (†) kuzynka
Emilia Kozłowska
(córka kuzynki)
Występowanie Ojciec Mateusz
Odtwórca roli Artur Żmijewski

Mateusz Żmigrodzki – postać fikcyjna, tytułowy bohater serialu Ojciec Mateusz.

Charakterystyka postaci

  • odtwórca roli: Artur Żmijewski
  • ur. 11 kwietnia
  • miejsce zamieszkania: miejscowość oddalona kilkadziesiąt km od Sandomierza, potem Białoruś, obecnie Sandomierz
  • wykształcenie: wyższe
  • zawody, zajęcia: ksiądz – proboszcz w parafii Matki Boskiej Nieustającej Pomocy, nauczyciel religii w szkole, detektyw-amator
  • dalsza rodzina: kuzynka (nie żyje), Emilia Kozłowska (córka kuzynki)
  • wielbicielki:
  • przyjaźnie: Mieczysław Nocul, Waldemar Grzelak
  • wygląd zewnętrzny: wysoki, szczupły, szatyn, niebieskie oczy
  • cechy charakterystyczne: inteligentny, logicznie myśli, zdolności dedukcyjne

Opis

Ojciec Mateusz z nieodłącznym rowerem

Jest to ksiądz katolicki, który przez wiele lat był misjonarzem na Białorusi. Pochodzi z miejscowości oddalonej kilkadziesiąt kilometrów od Sandomierza. W tym mieście chodził do szkoły.

Kiedy z misji wrócił do Polski, został wysłany do Sandomierza, aby (po śmierci poprzedniego proboszcza, ks. Łukasza) objąć tamtejszą parafię Matki Boskiej Nieustającej Pomocy i uczyć religii w szkole. Już podczas podróży do tego miasta poznaje w autokarze aspiranta Mieczysława Nocula. Choć ten nie zdradza mu swej profesji, ksiądz szybko odgaduje, że mężczyzna jest policjantem.

Wkrótce okazuje się, że Żmigrodzki jest oczytanym, błyskotliwym, inteligentnym, wnikliwym człowiekiem i zagadki kryminalne rozwiązuje szybciej niż policja. Nocul zaprzyjaźnia się z księdzem, który często nieoficjalnie pomaga mu w śledztwach. Oczywiście zażyłość policjanta z duchownym nie przypada do gustu przełożonemu Nocula, komendantowi Możejce (ponieważ aspirant często zdradza Mateuszowi tajemnice służbowe), który jednak z czasem zdaje się polubić księdza. Zamiłowanie Mateusza do kryminalistyki nie podoba się także jego zwierzchnikowi i w związku z tym ksiądz często ląduje na dywaniku u biskupa. Zdarzają się jednak sytuacje, w którym jego bliskie kontakty z policjantami i bystry umysł mogą się przysłużyć kościołowi.

Żmigrodzki jest też bardzo dobrym człowiekiem, który zawsze chętnie pomaga bliźnim. Każdy może się schronić na plebanii i zostanie tam ugoszczony, każdego ksiądz chętnie wysłucha, doradzi, wesprze. Jest to wyidealizowany duchowny. Trudno znaleźć w nim jakąkolwiek wadę.

Jego hobby to – oprócz rozwiązywania zagadek kryminalnych – gra w szachy, w której jest bardzo dobry. Jego środkiem komunikacji jest najczęściej rower. Mówi biegle po angielsku, rosyjsku, białorusku (np. w odc. 1) i włosku.

Jest wysokim, szczupłym mężczyzną, ma ciemnoblond włosy i niebieskie oczy. Często się uśmiecha i życzy wszystkim dobrego dnia. Powszechnie lubiany.

W jednym z odcinków ksiądz Mateusz został aresztowany pod zarzutem popełnienia morderstwa. Oczywiście był niewinny. W areszcie poznał Waldemara Grzelaka (Pluskwę), z którym się zaprzyjaźnił. Wkrótce Żmigrodzki został uniewinniony i oczyszczony z wszystkich zarzutów.