FANDOM

Przedsiębiorca budowlany z Norwood - dziesiąty odcinek serialu Przygody Sherlocka Holmesa.

Fabuła

Do Sherlocka Holmesa przybiega John Hector McFarlane. Mężczyzna jest podejrzany o zabicie niejakiego Jonasa Oldacreya. Oldacre miał spłonąć w małej przybudówce swojego domu. Policja na miejscu zbrodni rzeczywiście znajduje zwłoki, a tożsamość zmarłego potwierdza gosposia Oldacreya-mrs Lexington. Tropem McFarlane'a podąża inspektor Lestrade. Niedługo później na Baker Street zjawia się Lestrade i chce aresztować McFarlane'a. Holmes namawia policjanta, by przedtem dał McFarlane'owi możliwość złożenia zeznań. Lestrade zgadza się i McFarlane zaczyna zeznawać. Gdy kończy, Lestrade zabiera go do aresztu. Holmes podejrzewa sprytną mistyfikację i postanawia pomóc młodemu notariuszowi. Detektyw prowadzi z policją równolegle śledztwo. Holmes nawiązuje kontakt z bezdomnymi. Mężczyźni opowiadają, że na ogół są przeganiani przez ludzi. Jednak ich kolega poszedł parę dni przed pożarem do domu Oldacreya i został bardzo ciepło przywitany, a nawet dostał trochę ubrań. Bezdomny został także poproszony, by zjawił się ponownie za kilka dni. To wtedy był widziany po raz ostatni. Zdaniem jego kolegów, mężczyzna dostał wsparcie od Oldacreya i zniknął. Sprawę komplikuje też fakt, że Lestrade znajduje dowód, który może całkowicie pogrążyć McFarlane'a. Jest to kartka z odciskiem zakrwawionego kciuka. Holmes twierdzi, że coś jest nie tak, ponieważ, gdy poprzedniego dnia przeszukiwał dom, nie znalazł tego dowodu. W końcu detektyw wpada na pewien pomysł. Dzieli się nim z Watsonem i Lestradem. Na prośbę Holmesa, do pokoju na najwyższym piętrze policjanci przynoszą słomę, która zostaje następnie podpalona. Mężczyźni wołają na cały głos:"POŻAR". W końcu w jednej ze ścian pojawia się dziura i ze środka wychodzi...Oldacre. Holmes udowadnia mu zabójstwo bezdomnego i próbę zabójstwa McFarlane'a. Oldacre i jego służąca zostają aresztowani, a McFarlane wychodzi z aresztu.

Obsada

Jeremy Brett - Sherlock Holmes

David Burke - John Watson

Rosalie Williams - Mrs Hudson

Colin Jeavons - inspektor Lestrade

Jonathan Adams - Jonas Oldacre

Matthew Solon - John Hector McFarlane

Rosalie Crutchley - mrs Lexington

Helen Ryan - mrs McFarlane